Alle tradisjonene i Eikenøtten

Tradisjoner i Eikenøtten

Bursdagfeiring – vi feirer barnets fødselsdag, barnet får oppleve gleden av å være midtpunkt. Barnet får bursdagskrone og vi synger for bursdagsbarnet i en ring. Bursdagsbarnet får en bok med tegninger fra alle barna. I samling får barnet sitte på en ”trone” og bestemme en sang og et eventyr. Dere kan gjerne ta med noe som barna kan kose seg med, for eksempel is; smoothi; frukt etc……..

Dugnad – Vi arrangerer to dugnader pr år. Høst dugnad som gjelder mest inne og vår/sommer dugnad hvor vi jobber mest med uteområde. Hver gang begynner vi med felles måltid som barnehagen lager. Dugnad er uten barn.

Friluftskole – for å bli bedre kjent med andre barn som skal begynne på skolen, drar 5åringene på felles turer. Hver onsdag treffer vi barn fra Tåsen skoles barnehage, Bergslåven barnehage og Ullevåsletta barnehage. Målet er å bli bedre kjent med hverandre, utvide vennskap etter barnehagegrenser. Når vi er på tur holder vi hånden til et barn fra en annen barnehage. Barn lærer seg å pakke sekken selv, bli mer selvstendig, forholde seg til flere voksne.

Megakor – det er et arangement for alle førskolebarna i bydelen Nordre Aker. De treffes for å synge og avsluttes med en konsert. Megakor er hver første onsdag i måneden i Nordberg kirke.

5 årsklubb - Vi ønsker å gi disse barna et variert tilbud som skal gjøre at de synes det er spennende og trygt å være i barnehagen, men som også hjelper dem med å bli klar for skolestart. I Eikenøtten barnehage har vi 5-årsklubb en gang i uke, hver torsdag. Denne dagen vil bli brukt til skolerelaterte aktiviteter der vi fokuserer på bokstaver, begreper og tall, ta imot beskjed etc. Vi vil også besøke skolen. Vi går inn og ser på klasserom, hvor doen er og hvordan garderoben ser ut. Det skal være stas å være størst i barnehagen og det skal gi noen fordeler. Vi vil gjerne at barna skal være gode modeller og vise de som er mindre hvordan ting skal gjøres, og være gode venner som gjerne kan hjelpe de som er mindre enn seg.

Språkklubb – barn som ikke har norsk språk som morsmål skal treffes 1 gang i uka for å lære norsk. Vi vil også gjerne få til små samlinger for dem hver dag og bruke språket mer bevist. Det er veldig viktig at de får lov å være med i barnehagens aktiviteter og ikke føler seg ”utestengt” pga språk.

Skiskole – Hvert år arrangeres Ski-skole for 4åringene og 5åringene. Gjennom et 5-ukers tilbud i skilek lærer barna å mestre skiene sine og ha det gøy ute. Skiskole er i uke 3-7. Hver time varer 1time 15min.

Høstfest- I oktober eller i november holder vi høstfest. Vi viser fram vår høstkunst og alle foreldre er hjertelig velkommen til vår vernissage . Vi serverer høstens grønnsaker, dipp og eplejus.

Luciafrokost – Lucia er en lysfest som bare må feires i barnehagen:-)!  Vi forbereder oss med baking av lussekatter og øver på Lucia sangen. Alle foreldrene er hjertelig velkomne. Til lussekattene serverer vi kaffe og saft som barna har laget.

Advent – Spennende mørketid, så full av forventning og glede! Ventetiden fyller vi med julestemning i barnehagen. Hver morgen har vi julesamling og vi tenner adventslys. Stearinlysene brenner og vi formidler gamle juletradisjoner. Vi lager julepynt, leser julebøker, baker pepperkaker, går på teater og ser ”Snekker Andersen og julenissen” etc…

Juleavslutning –Alle foreldre og søsken er invitert. Barna synger og viser fram det de har lært. Vi serverer pepperkaker og gløgg. Er vi heldige, så kommer julenissen ;o)!!

Karneval – Karneval feires i februar. Vi kler oss ut og det er bare fantasien som setter grenser. Vi danser samba og slår ”katta ut av sekken”, og ut av sekken kommer kanskje noen overraskelser som smaker både søtt og godt….

Påskekaffe – Påskeutstilling med servering av kaffe og kake. Alle foreldrene er hjertelig velkomne!

17.mai feiring – Vi feirer dagen siste arbeidsdag før 17.mai. Tåsenskole stiller opp med korpset og vi går sammen med andre barnehagene i tog. Vi maler et stort flagg med hendene, synger17. mai sanger, går i toget, vi spiser pølser og is, og feirer hele dagen med 17.mai leker ute i hagen! Dere foreldrene er hjertelig invitert til å være med!

Overnattingstur – Førskolebarna skal avslutte friluftskolen med en overnatting. Vi skal overnatte på Sæter gård.

Sommertur – Vi drar sammen med alle barna på heldags tur.

Sommerfest –Alle foreldre og søsken er hjertelig velkomne! Dere har med egen mat hjemmefra og vi feirer ute i hagen med stor piknik. Vi har en avslutning med ekstra markering på de store barna som skal forlate oss og begynner på skolen. Litt underholdning blir det også ;o)! Mer informasjon om de ulike arrangementene kommer underveis!